Scenariusz do zajęć prowadzonych w grupie dzieci 6 – letnich
Temat zajęć: W co się ubierać?
Cele : Główny – Dbanie o własne zdrowie.
Szczegółowe – Poznanie właściwości izolacyjnych różnych materiałów. - Poznanie termometru zaokiennego i sposobu odczytywania temperatury. - Kształcenie umiejętności odpowiedniego ubierania się w zależności od warunków atmosferycznych. - Dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie. - Wyrabianie nawyku dbania o własne zdrowie. - Doskonalenie percepcji wzrokowej i słuchowej.
Operacyjne - Zna właściwości różnych materiałów - Wie jak odczytywać temperaturę z termometru zaokiennego. - Umie ubrać się stosownie do pogody. - Potrafi zaśpiewać piosenkę z ruchem. - Zauważa zmiany zachodzące w przyrodzie w różnych porach roku. - Rozpoznaje elementy ubioru. - Układa zdania z rozsypanki wyrazowej.
Metody : pogadanka, pokaz, obserwacja, gra dydaktyczna, ćwiczenia praktyczne.
Formy pracy : indywidualna, zbiorowa, grupowa.
Środki dydaktyczne : termometr zaokienny, papierowe lalki z zestawem ubrań, rozsypanka wyrazowa, kartoniki z symbolami pogody i napisami pór roku, rysunki termometrów, próbki różnych tkanin, kufer – pudełko z elementami ubioru, naczynia z wodą.
Czas trwania : całodzienny pobyt dziecka w przedszkolu
ZAJĘCIA I
Temat : Temperatura otoczenia w różnych porach roku.
Zajęcia te powinny być poprzedzone wcześniejszymi, na których dzieci wykonają papierowe lalki i komplety ubrań. (Aneks)
PRZEBIEG ZAJĘĆ
1) Rozmowa na temat zmian zachodzących w przyrodzie w różnych porach roku.
Nauczyciel przyczepia na tablicy kartoniki z napisami pór roku i pyta dzieci : - Jaka jest obecnie pora roku ? - Czym ona się charakteryzuje ? - Jaka pora roku będzie później ? - Co zmieni się w przyrodzie ? itp.
2) Pokaz i opis działania termometru zaokiennego. 3) Odczytanie temperatury na termometrach narysowanych na kartkach. 4) Przyporządkowanie rysunków rysunków odpowiednimi temperaturami do określonej pory roku. 5) Zabawa muzyczno – ruchowa
Dzieci śpiewają i jednocześnie pokazują treść piosenki ruchami rąk i całego ciała.
Pada deszcz, pada deszcz - (pokazują palcami jak pada deszcz) Wieje, wieje wiatr - (unoszą ręce do góry i przechylają na boki) Błyskawica, grzmot, - (klaśnięcie i tupnięcie) Błyskawica, grzmot - ( j.w.) Piękna tęcza rośnie wokół nas - (ręce w górze oddalają się od siebie na boki )
6) Zabawa- „ Czarodziejski kufer” Z zaczarowanego kufra (pudełka) dzieci wyciągają różne eksponaty np.: ubrania, rękawiczki, gumowce, parasol itp. mówią co to jest i kiedy należy chodzić ubranym w tą rzecz.
ZABAWA DOWOLNA DZIECI
ZAJĘCIA II
Temat : Ubieramy się stosownie do pogody.
PRZEBIEG ZAJĘĆ
1) Praca w grupach
Dzieci otrzymują próbki różnych materiałów ( futro, skóra, guma, tkanina wełniana, papier, płótno, bawełna, jedwab itp. oraz naczynia z wodą. Ustalają w grupach, które materiały będą chronić przed zimnem, które przed wilgocią, a które będą wchłaniały pot. Proponują, z czego powinno być wykonane ubranie i obuwie w różnych porach roku i na różne warunki atmosferyczne.
2) Zabawa – „Co włożę na siebie?”
Nauczyciel zawiesza na tablicy nazwę pory roku, przypina dodatkowo termometr z odpowiednią temperaturą oraz znaki pogody. Dzieci mają zadanie ubrać swoje lalki stosownie do przedstawionych warunków atmosferycznych.
3) Ułożenie zdań z rozsypanki wyrazowej jako podsumowanie zajęć.
HASŁO: Odpowiedni ubiór jest jednym z warunków naszego zdrowia. Ubierajmy się zawsze stosownie do pogody.
Opracowała mgr Beata Wojas nauczycielka Szkoły Podstawowej nr2 w Sandomierzu
|